جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت


 
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ هشتم: هدف از خلقت انسان(2)
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»

  • -->

    اخلاق / اخلاق در اداره / مديران و امتحان الهي
    غفلت انسان


    انسان، غافل و سبك سر است. گاه اهداف، برنامه‏ها و فلسفه خلقت خويش را فراموش مي‏كند. با اين غفلت در برابر حادثه‏ها مي‏شكند و در هنگام فراواني نعمت‏، مغرور مي‏شود و انسانيت خود را مي‏بازد. قرآن مي‏فرمايد:

    «ان الانسان خلق هلوعاً اذا مسه الشر جزوعاً و اذا مسه الخير منوعاً»؛[1]

    به راستي كه انسان، بسيار آزمند وبي‏تاب، خلق شده است، چون صدمه‏اي به او رسد عجز و لابه كند و چون خيري به او رسد بخل ورزد.

    نعمت و نقمت هر دو وسيله آزمايش و امتحان انسان است. از نظر علي(ع) رياست خوب است اما براي اثبات حق و از بين بردن باطل، براي اين كه با آن، گرهفاي از مشكلات مسلمانان باز شود.

    بنابراين، آن رياستي بد است كه انسان را جهنمي كند. انسان را به زمين بزند. همين‏طور بقيه نعمت‏ها مثل پول، علم و ....

    براي عارف ، فقر از الطاف خفيه است؛ چرا كه اگر با فقر بسازد خداوند بر او درود مي‏فرستد:«اولئك عليهم صلوات من ربهم»؛

    اما همين فقر، بعضي‏ها را به كفر مي‏كشاند:

    كاد الفقر ان يكون كفراً؛[2]

    گاهي، فقر كفرآور است.

    پس نبايد غافل بود كه مشكلات و سختي‏ها همه مقدمه اين است كه انساني به كمال و فلاح برسد. اگر قران را با تأمل بخوانيم همين نكته را به روشني از آن در مي‏يابيم؛ مثلاً خداوند در اين آيه شريفه كه در سه جاي قرآن تكرار شده است مي‏فرمايد:

    «هوالذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين كله و لو كره المشركون»؛[3]

    او كسي است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند، هرچند مشركان،خوش نداشته باشند.

    آري، اين آيت الهي، نويد مي‏دهد كه دين اسلام به دست مظلومين و مستضعفين، جهاني خواهد شد، يعني به دست آنان كه هميشه شكنجه شده و يا كشته‏داده‏اند، به دست آنان كه در يك دستشان قرآن است ودر دست ديگرشان ولايت، و همواره در زندگي مظلومند.

    در آيه ديگر مي‏فرمايد:

    «و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون»؛[4]

    در حقيقت، در زبور، پس از تورات، نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.

    يقيناً فرد صالح از نظر قرآن آن است كه در يك دستش قرآن و در دست ديگرش عترت باشد.

    رسول اكرم(ص) فرمود: منظور از «بندگان صالح» ، شيعيان‏اند. آري، به دست اين شيعه و با رهبري ولي‏عصر (عج) پرچم اسلام در روي كره زمين برافراشته مي‏شود.

    قرآن در جاي ديگر اسم همين شيعه را مستضعف گذاشته است.

    حكيمه خاتون مي‏گويد: وقتي حضرت ولي‏عصر (عج) به دنيا آمد امام حسن عسكري(ع) فرمود: عزيزم را بياور. پاره ماه را سر دست گرفتم و آوردم خدمت آقا بلافاصله اين آيه را خواند كه:

    «و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم الائمه و نجعلهم الوارثين»؛[5]

    و خواستيم بر كساني كه در آن سرزمين، فرو دست شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان مردم گردانيم و ايشان را وارث كنيم.

    خداوند خواسته است كه پرچم اسلام به دست مستضعفين در روي كره زمين برافراشته شود. و مستضعف حكومت جهاني پيدا كند. قوانين اسلام سرتاسر جهان را بگيرد. از اين كه قرآن اين همه تكرار مي‏كند كه:

    حكومت، از آن مستضعفين خواهد بود. نكته‏اش اين است كه: اي شيعه! از ابتدا مظلوم بوده‏اي، از روزي كه پيغمبر اكرم(ص) از دنيا رفت و سقيفه بني‏ساعده تشكيل شد 114 نفر از عاقلان، عالمان و فهميده‏ها با سقيفه بني‏ساعده مخالفت كردند، از جمله: اباذر، سلمان،عمار و .. و زناني چون: زهرا،فضه خادمه،ام سلمه و ... .

    اين 114 نفر گروهي شدند به نام«حزب الله» و از همان آغاز تشكيل شهيد دادند و زجر كشيدند،محسن سقط شد. زهرا رنج كشيد، اميرالمومنين(ع) در بدترين وضعيت قرار گرفت، در مقابل چشمانش زهرا را زدند و ساكت ماند و خود آن بزرگوار فرموده است: سخت‏ترين لحظه براي من زماني بود كه در مقابل ديدگانم زهرا را زدند و من هيچ نگفتم.

    در نهج‏البلاغه مي‏فرمايد: 25 سال صبر كردم مثل كسي كه استخوان در گلو و خار در چشمش باشد.

    شيعه تا كنون شكنجه‏هاي فراوان ديده، ظلم‏هاي فراوان كشيده است، قضيه كربلا و ... تا سرانجام اين جنگ تحميلي به جرم شيعه بودن از طرف استكبار به شما تحميل شده است، يا واقعه جمعه خونين مكه به همين علت اتفاق افتاد.

    خداوند مي‏تواند بدون اين دردسرها و مشكلات دين خود را در جهان پياده كند و پيامبرش را به تمام دنيا مسلط نمايد و ... اما سنت خدا اين است كه: انسان‏هاي لايق به كمال برسند. به قول شهيد مظلوم بهشتي(ره): «بهشت را به بهاء دهند نه به بهانه». اگر بهشت مي‏خواهي، اگر لقاي پروردگار را مي‏خواهي بايد سختي بكشي. باز قرآن مي‏فرمايد:

    «فان مع العسر يسري، ان مع العسر يسري»؛[6]

    از اين بحث مختصر به دست مي‏اوريم كه موفقيت هر انساني- از جمله مديران و كارگزاران- در گرو اين است كه بدانند در قاموس خلقت،امتحان و آزمايش وجود دارد و اساساً خداوند متعال، انسان را به گونه‏اي آفريده است كه با«امتحان» به رستگاري مي‏رسد. حال كه چنين است بايد به مقام و موقعيتي كه در اختيار ما گذاشته به عنوان يك وسيله آزمايش و امتحان بنگريم و بكوشيم با برنامه‏ريزي، عقلانيت و توكل به خدا به مردم خدمت نماييم. اگر چنين كنيم، اداره و سازمان خود را به عبادت‏گاه تبديل كرده‏ايم، چرا كه بزرگترين عبادت،خدمت به خلق خداست.

     

    پي نوشت ها:

     

    [1]. معارج(70)آيه20.

    [2]. بحارالانوار،ج72،ص29،ح26.

    [3]. توبه(9)آيه33.

    [4]. انبياء(21)آيه 105.

    [5]. قصص(28)آيه5.

    [6]. پس بدان كه با دشواري، آساني است. آري، با دشواري آساني است.

     

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365